Strona główna Odżywianie Naturalne spalacze tłuszczu – jak działają? Zioła spalające tkankę tłuszczową

Naturalne spalacze tłuszczu – jak działają? Zioła spalające tkankę tłuszczową

529
0
PODZIEL SIĘ
naturalne spalacze tłuszczu

Nadmierna konsumpcja pokarmów, nieregularne spożywanie posiłków, stres oraz słaba jakość posiłków sprawia, że tkanka tłuszczowa odkłada się w zastraszająco szybkim tempie. Czy istnieją sposoby na równie szybkie pozbycie się jej? W jaki sposób pomóc mogą takie substancje jak m.in. piperyna, kwasy tłuszczowe omega-3, synefryna czy zielona herbata? Czy zioła rzeczywiście mogą mieć wpływ na proces spalania tkanki tłuszczowej?

Jak działają spalacze tłuszczu?

Termogeniki, czyli spalacze tłuszczu przyspieszają metabolizm poprzez podwyższenie temperatury ciała. Jest to związane ze stymulacją metabolizmu tłuszczowego. Do naturalnych spalaczy tłuszczu można zaliczyć takie substancje jak piperyna, synefryna, kwasy tłuszczowe omega-3 czy zielona herbata.

Naturalny spalacz tłuszczu

  1. Piperyna z pieprzu czarnego. Głównym celem stosowania tego związku jest podniesienie termogenezy organizmu, a tym samym spalenie nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej. Ponadto piperyna wykazuje również inne działania, m.in. przeciwzapalne i antyoksydacyjne. Zwiększa wchłanianie selenu oraz beta-karotenu. Piperyna ma ponadto wpływ na obniżenie poziomu triglicerydów.
  2. Synefrynę uzyskuje się z wyciągu z gorzkiej pomarańczy. Wykazuje ona działanie termogeniczne i lipolityczne.
  3. Kapsaicyna z papryczki chili. Badania przeprowadzone na ludziach wskazują, iż związek ten zwiększa utlenianie tłuszczów, obniża apetyt oraz zwiększa zużycie energii.
  4. Zielona herbata wykazuje przede wszystkim działanie antyoksydacyjne z uwagi na zawartość katechin oraz polifenoli. Wpływ wyciągu z zielonej herbaty na tkankę tłuszczową najprawdopodobniej związany jest z hamowaniem aktywności lipazy zarówno żołądkowej, jak i trzustkowej (są to enzymy trawiące tłuszcze). Przez to zjawisko dochodzi do mniejszego przyswajanie tłuszczów.
  5. Kofeina. Wpływ kofeiny na redukcję tkanki tłuszczowej związany jest z nasilaniem lipolizy (rozpad tkanki tłuszczowej) oraz termogenezy. Ponadto kofeina zmniejsza uczucie zmęczenia i senności, wzmaga koncentrację oraz wpływa na sprawne myślenie. Dzięki temu organizm jest pobudzony zarówno do wysiłku psychicznego, jak i fizycznego.

Wspomagająco warto również zastosować kwasy tłuszczowe omega-3. Poza hamującym wpływem na lipogenezę, czyli proces odkładania się tkanki tłuszczowej wykazują działanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne, normalizują ciśnienie krwi oraz obniżają poziom triglicerydów. Korzystnie wpływają na pracę układu immunologicznego oraz dobre samopoczucie szczególnie w okresie jesiennym.

Zioła spalające tkankę tłuszczową

Zioła takie jak np. skrzyp polny, pokrzywa czy mniszek lekarski mają działanie nasilające diurezę. Wobec tego faktu należy mieć na uwadze, iż zioła wypijane w formie herbaty w większej ilości nie wpłyną na redukcję tkanki tłuszczowej, a tylko na odwodnienie organizmu, dlatego też należy je wypijać w rozsądnej ilości.

Żadne spalacze tłuszczu, nawet te naturalne, nie zastąpią odpowiednio zbilansowanej diety w połączeniu z aktywnością fizyczną. Nie mniej jednak, włączenie do diety zielonej herbaty, czarnego pieprzu, uzupełnienie jej w kwasami tłuszczowymi omega-3 zdecydowanie pozytywnie wpłynie na zdrowie. Należy jednak uważać na zioła, ponieważ nie mają one wpływu na proces spalania tkanki tłuszczowej.

Bibliografia:

  1. Bojarowicz H, Przygoda M. Kofeina. Cz. I Powszechność stosowania kofeiny oraz jej działanie na organizm. Probl Hig Epidemiol 2012, 93 (1):8-13.
  2. Całka J, Zasadowski A, Juranek J. Niektóre aspekty leczniczego działania zielonej herbaty. Bromat. Chem. Toksykol. XLI, 2008, 1, str. 5-14.
  3. Dymkowska-Malesa M, Walczak Z. Suplementacja w sporcie. Nowiny Lekarskie 2011, 80, 3, 199-204.
  4. Jakubczyk K, Janda K, Szkyrpan S, Gutowska I, Wolska J. Pokrzywa zwyczajna – charakterystyka botaniczna, biochemiczna i właściwości prozdrowotne. Pom J Life Sci 2015, 61, 2,191-198.
  5. Kania M, Derebecka N, Mikołajczak P, Kujawski R, Mrozikiewicz P. Glukomannan i inne substancje pochodzenia roślinnego stosowane w leczeniu otyłości oraz chorób towarzyszących. Postępy Fitoterapii 2/2013.
  6. Kania M, Baraniak J. Wybrane właściwości biologiczne i farmakologiczne zielonej herbaty. Postępy fitoterapii 1/2011.
  7. Marciniak-Łukasiak K. Rola i znaczenie kwasów tłuszczowych omega-3. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2011, 6(79), 24-35.
  8. Mieszczak-Woszczyna D. Farmakologiczne leczenie otyłości. Medycyna estetyczna
    i anti-aging nr 2/2009.
  9. Newerli-Guz J, Śmiechowska M. Ocena zawartości piperyny w czarnym pieprzu ziarnistym piper nigrum L. Bromat. Chem. Toksykol. – XLII, 2009, 3, str. 827-830.
  10. Newerli-Guz J. Zawartość piperyny w różnych rodzajach pieprzu dostępnych na rynku trójmiasta. Bromat. Chem. Toksykol. – XLIV, 2011,3, str. 890-893.
  11. Pieńko T. Kapsaicyna – właściwości, zastosowanie i perspektywy. Biul Wydz. Farm. WUM, 2013,2,11-17.
  12. Przygoński K, Zaborowska Z, Wojtowicz E, Dziarska B. Ocena aktywności przeciwutleniające ziela skrzypu polnego. Bromat. Chem. Toksykol.  – XLV, 2012, 3, str. 507-512.
  13. Zając A, Zydek G, Michalczyk M, Poprzęcki S, Czuba M, Gołaś A, Boruta-Gojny B. Żywienie i suplementacja w sporcie, rekreacji i stanach chorobowych. Wydawnictwo Akademii Wychowanie Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach; 2014.
  14. Żukiewicz – Sobczak W, Krasowska E, Sobczak P, Horoch A, Wojtyła A, Piątek J. Wpływ spożycia kawy na organizm człowieka. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2012, Tom 18, nr 1, 71-76.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here