Strona główna Diety Dieta South Beach. Zasady i efekty

Dieta South Beach. Zasady i efekty

199
0
PODZIEL SIĘ
dieta south beach

Diety odchudzające, które dają szybkie efekty, są obecnie bardzo popularne. Dużym zainteresowaniem cieszą się zwłaszcza te, które nie wymagają liczenia kalorii i ważenia produktów. Jedną z takich diet jest dieta South Beach. Jakie są jej zasady? Jakie efekty można dzięki niej uzyskać?

Dieta South Beach to jedna z popularnych diet alternatywnych, której celem jest redukcja masy ciała. Pierwotnym celem stworzenia tej diety było nauczenie się zasad zdrowego odżywiania. Jej twórcą jest amerykański kardiolog, dr Arthur Agatston, który jest zdecydowanym przeciwnikiem konieczności liczenia kalorii i ważenia produktów w celu spożywania dokładnie odmierzonej ilości składników odżywczych. Dieta ta została stworzona w 1995 roku i miała poprawiać stan zdrowia osób cierpiących na choroby serca i zaburzenia metaboliczne, takie jak cukrzyca typu 2. Jednak okazało się, że ten sposób żywienia był tak skuteczny, że został rozpropagowany przez stacje telewizyjne i mieszkańców Florydy, co doprowadziło do powstania w 2003 roku książki „Dieta Plaż Południa”.

Zasady diety South Beach

Dieta South Beach nie wymaga liczenia kalorii ani poszczególnych składników pokarmowych, w związku z czym stanowi bardzo atrakcyjny model żywienia. Najważniejszym jej elementem jest zwracanie uwagi na indeks glikemiczny oraz odpowiednie tłuszcze. Poniżej wymienione są podstawowe zasady diety South Beach.

  • Eliminacja produktów wysoko przetworzonych.
  • Eliminacja produktów zawierających duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych.
  • Eliminacja produktów o indeksie glikemicznym wyższym niż 60.
  • Spożywanie produktów zbożowych pełnoziarnistych.
  • Ograniczenie nabiału.
  • Spożywanie nienasyconych kwasów tłuszczowych w produktach takich jak oleje roślinne, awokado, ryby.
  • Wypijanie jedynie wody mineralnej niegazowanej, soków warzywnych, kawy bezkofeinowej, herbaty bez teiny.
  • Konieczność spożywania śniadań.
  • 3 główne posiłki oraz 2 przekąski.
  • Kaloryczność diety nie przekracza 1500 kcal na dobę.

Dieta South Beach składa się z 3 faz, z których każda charakteryzuje się odmiennymi restrykcjami.

I faza

  • Trwa 2 tygodnie.
  • Celem tej fazy jest zmniejszenie apetytu oraz uregulowanie gospodarki węglowodanowej.
  • Dozwolone produkty: ryby, owoce morza, mięso drobiowe bez skóry, chuda wołowina, tofu, rośliny strączkowe, warzywa o niskim indeksie glikemicznym (takie jak bakłażan, boćwina, warzywa kapustne, rzodkiewki, pomidory), jaja, odtłuszczone produkty mleczne, produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak: awokado, oliwa, orzechy
  • Dozwolone napoje:  herbaty ziołowe, soki warzywne, kawa.
  • Niedozwolone produkty: wszystkie przetworzone produkty, a także: makaron, ryż, pieczywo, kasze, owoce, słodycze.

II faza

  • Trwa w zależności od indywidualnych potrzeb, a więc koniecznych do zrzucenia pozostałych nadmiernych kilogramów.
  • Produkty dozwolone i niedozwolone jak w I fazie.
  • Dodatkowo dozwolone są już: pieczywo pełnoziarniste, ryż brązowy, razowy makaron, owoce, więcej warzyw.
  • Zalecane jest stopniowe wprowadzanie dodatkowych dozwolonych produktów
  • W pierwszym tygodniu II fazy diety można spożywać 1 owoc (starając się wybierać owoce o niskim indeksie glikemicznym) i 1 produkt skrobiowy dziennie, w drugim tygodniu oprócz 1 owocu dziennie można spożywać 2 produkty zbożowe, w taki sposób stopniowo zwiększamy produkty zbożowe w diecie do maksymalnie 3 owoców i 2 porcji produktów zbożowych dziennie.
  • Dozwolone jest zjedzenie gorzkiej czekolady czy wypicie czerwonego wina.

III faza

  • Ten etap następuje po osiągnięciu pożądanej masy ciała i trwa do końca życia.
  • Dieta polega na obserwowaniu swojego organizmu i stosowaniu produktów o niskim indeksie glikemicznym.

Efekty diety South Beach

  • Szybka utrata masy ciała, nawet 6 kg w ciągu pierwszych 2 tygodni.
  • Zmniejszenie apetytu.

  • Niedobory pokarmowe na początku stosowanie diety.

  • Początkowe zmęczenie, rozdrażnienie, nerwowość, osłabienie.

  • Początkowa całkowita eliminacja węglowodanów niekorzystnie wpływa na pracę mózgu oraz może być niebezpieczna dla osób chorujących na cukrzycę typu 2.

  • Wyniszczenie organizmu przez zbyt niską kaloryczność i niedobory pokarmowe diety.

Dieta South Beach, czyli Dieta Plaż Południa, to jedna z metod redukcji masy ciała, która stała się popularna już ponad 20 lat temu. Dieta początkowo miała na celu wspomaganie leczenia pacjentów cierpiących na cukrzycę typu 2 i choroby serca, jednak szybko zyskała popularność wśród osób chcących szybko schudnąć. Opiera się na 3 fazach, które rozpoczyna się od znacznych restrykcji żywieniowych, stopniowo przechodząc do większego urozmaicenia jadłospisu. Głównym założeniem diety jest stosowanie produktów o niskim indeksie glikemicznym i zawierających zdrowe tłuszcze. Mimo dobrych opinii osób ją stosujących tę nie jest ona polecana przez dietetyków ze względu na możliwe duże niedobory pokarmowe.

Bibliografia:

[1] Arthur Agatston, Dieta South Beach, 2003.

[2] Arthur Agatston, Dieta South Beach Turbo, 2009.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDieta na przytycie dla ektomorfika
Następny artykułSpacer a odchudzanie. Ile kalorii spalamy podczas spaceru?
mgr Natalia Główka
Dietetyk sportowy i kliniczny, Doktorantka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalistka Fundacji Otylii Jędrzejczak oraz członek Polskiego Towarzystwa Dietetyki Sportowej i International Society of Sports Nutrition (ISSN). Autorka publikacji renomowanego czasopisma dla dietetyków "Współczesna Dietetyka". Od wielu lat współpracuje ze sportowcami wyczynowymi różnych dyscyplin, w tym medalistami międzynarodowych imprez sportowych, reprezentantami Polski, olimpijczykami, czołowymi zawodnikami KSW oraz FEN, a także zawodnikami rajdu Dakar.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here