Strona główna Diety Dieta dr Dąbrowskiej a sport. Jakie są zasady diety owocowo-warzywnej?

Dieta dr Dąbrowskiej a sport. Jakie są zasady diety owocowo-warzywnej?

67
0
PODZIEL SIĘ
dieta wy dąbrowskiej zasady skutki uboczne jadłospis dieta dąbrowskiej a sport

Dieta dr Dąbrowskiej to bardzo popularna dieta głodówkowa. Jakie są jej zasady? Czy osoby aktywne fizycznie mogą ją stosować?

Dieta dr Dąbrowskiej

Dieta Dąbrowskiej to jedna z restrykcyjnych diet odchudzających, która według autorów ma wspomagać oczyszczanie z toksyn. Dieta ta uważana jest za post leczniczy. Została stworzone przez lekarza, Ewę Dąbrowską, która zaproponowała stosowanie takiej odmiany diety w celu wspomagania działania organizmu, zwiększenia zdolności do samoleczenia, odmładzania i odtruwania.

Dieta dr Dąbrowskiej – zasady i efekty

Dieta dr Dąbrowskiej jest dietą warzywno-owocową, należącą do głodówek leczniczych. Podzielona jest na 2 etapy:

1.Odtruwanie:

  • ten etap trwa 10–40 dni
  • spożywa się ok. 600–800 kcal/dobę
  • dozwolone są jedynie warzywa niskoskrobiowe korzeniowe, kapustne, cebulowe, liściaste, dyniowate i psiankowate oprócz ziemniaków oraz owoce niskocukrowe, takie jak jabłka, jagody, cytrusy
  • zaleca się spożywanie warzyw i owoców w formie surowej, ale również w postaci gotowanej czy zup
  • zaleca się wypijanie 2–3 litrów płynów (woda niskozmineralizowana, soki, koktajle owocowo-warzywne, herbaty, zioła)
  • niedozwolone są wszelkie inne produkty, zwłaszcza przetworzone

2. Wychodzenie z diety:

  • stała zmiana nawyków żywieniowych
  • zdrowa, zbilansowana dieta
  • eliminacja produktów przetworzonych, słodyczy, cukru, produktów z białej mąki, przetworów mięsnych, alkoholu, słonych przekąsek, kawy, herbaty, alkoholu, żółtego sera

Efektem stosowanie tej diety jest szybka utrata kilogramów, niestety niekonieczne tkanki tłuszczowej. Według autorów wspomaga leczenie wielu chorób, takich jak zaburzenia odporności, migreny, choroby stawów, choroby autoimmunologiczne czy problemy skórne. Jednak brak jest potwierdzenia takiego działania w badaniach naukowych.

Dieta dr Dąbrowskiej – jadłospis

Śniadanie: warzywa w słupkach (marchewka, seler naciowy, papryka)

II śniadanie: koktajl ze szpinaku, soku z cytryny, jabłka

Obiad: zupa krem z pomidorów, pietruszki, selera; leczo z cukinii, papryki i pieczarek

Podwieczorek: sok marchewkowy, sałatka z rzodkiewki, szczypiorku, ogórka

Kolacja: pieczone buraki, marchewka z kiełkami i natką z pietruszki

Dieta dr Dąbrowskiej a sport

Brak jest badań na temat stosowania diety dr Dąbrowskiej w sporcie. Jednak ze względu na zwiększone zapotrzebowanie kaloryczne, intensywne treningi czy konieczność odpowiedniej regeneracji u sportowców diety głodówkowe są absolutnie niedozwolone w trakcie trwania sezonu sportowego. Zastosowanie takiej diety mogłoby wpłynąć katastrofalnie na zdrowie i wydolność osób aktywnych fizycznie.

Dieta dr Dąbrowskiej – skutki uboczne

Dieta Dąbrowskiej jest dietą bardzo niskokaloryczną oraz niedoborową co wiąże się z wieloma skutkami ubocznymi:

  • zmęczenie
  • bóle, zawroty głowy
  • zaburzenia nastrojów
  • efekt jojo
  • ograniczenie aktywności fizycznej
  • spadek masy mięśniowej
  • zaburzenia hormonalne
  • wypadanie włosów
  • biegunki
  • nudności, wymioty
  • bóle stawów

Dieta dr Dabrowskiej to jedna z głodówek leczniczych. W trakcie jej trwania dozwolone jest spożywanie jedynie warzyw i owoców. Mimo zapewnień ze strony autorów odnośnie wielu korzyści zdrowotnych nie jest to dieta zalecana. Jest dietą, która nie powinna być stosowana na własną rękę, ponieważ jest dietą bardzo niedoborową. W przypadku sportowców absolutnie nie zaleca się stosowania diety dr Dąbrowskiej.

Bibliografia:

[1] Dąbrowska E., Ciało i ducha ratować żywieniem, Wydawnictwo Michalineum, Warszawa 2003

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDieta Dash – zasady, efekty i jadłospis, Dieta DASH w sporcie
Następny artykułWitaminy i minerały dla sportowców
mgr Natalia Główka
Dietetyk sportowy i kliniczny, Doktorantka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalistka Fundacji Otylii Jędrzejczak oraz członek Polskiego Towarzystwa Dietetyki Sportowej i International Society of Sports Nutrition (ISSN). Autorka publikacji renomowanego czasopisma dla dietetyków "Współczesna Dietetyka". Od wielu lat współpracuje ze sportowcami wyczynowymi różnych dyscyplin, w tym medalistami międzynarodowych imprez sportowych, reprezentantami Polski, olimpijczykami, czołowymi zawodnikami KSW oraz FEN, a także zawodnikami rajdu Dakar.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here