Strona główna Odżywianie Czy warto pozwalać sobie na cheat meal?

Czy warto pozwalać sobie na cheat meal?

70
0
PODZIEL SIĘ
cheat meal - czy warto stosować?

Masz czasami ochotę na małe odstępstwo od diety? Czy zastanawiasz się, czy możesz sobie pozwolić na oszukany posiłek? Czy każdy może go zastosować?

Cheat meal

Cheat meal, to inaczej oszukany posiłek, a więc czasowe odstępstwo od diety, w trakcie którego zjadane są produkty spoza wytyczonych zaleceń. Coraz więcej osób będących na dietach, zwłaszcza odchudzających, pyta dietetyka o taką możliwość lub na własną rękę wprowadza go do swojego planu żywieniowego. Cheat meal nie jest niczym innym jak zjedzeniem dokładnie tego, na co mamy ochotę, nie zwracając uwagi na konsekwencje.

Jaki posiłek będzie zaliczany jako cheat meal?

  • Wszystko co jest zjedzone spoza jadłospisy diety
  • Najczęściej dotyczy to produktów wysokokalorycznych, słodkich przekąsek lub dań typu fast food

Dlaczego sięgamy po cheat meal?

Najczęstszym powodem stosowania cheat meal jest potrzeba „odpoczynku” od diety, chęć spożycia ulubionych produktów, które są zabronione, czy spotkanie z rodziną lub znajomymi.

Czy cheat meal ma wpływ na organizm i rezultat stosowanej diety?

Oczywiście! Spożywanie dużych posiłków, bogatych w kalorie ma wpływ na organizm na kilka sposobów:

  • obciąża przewód pokarmowy,
  • powoduje wyrzut hormonów, takich jak leptyna, grelina czy insulina,
  • powoduje skok poziomu cukru we krwi.

Jednak! Jednorazowy cheat meal nie spowoduje wielkich zmian w organizmie lub będą one chwilowe i niewielkie. Co ważniejsze taki oszukany posiłek może niekiedy nawet okazać się korzystny!

Czy warto pozwalać sobie na cheat meal?

Odpowiednio zaplanowany cheat meal może okazać się korzystną opcją dla osób na dietach redukcyjnych czy starających się jeść zdrowo.

  • Korzystnie wpływa na nastrój
  • Zapobiega codziennemu podjadaniu niezdrowych przekąsek, a więc pozwala łatwiej trzymać się diety
  • Umożliwia czasową rezygnację z diety, co jest użyteczne w przypadku spotkań rodzinnych czy wypadów ze znajomymi
  • Naukowcy nadal zastanawiają się nad tym ,czy takie jednorazowe odstępstwo od diety może mieć korzystny wpływ na poziom hormonów pokarmowych czy „reset metabolizmu” umożliwiający szybszą redukcję masy ciała

Czy jednak cheat meal jest dozwolony dla każdego?

Absolutnie nie!

Przede wszystkim należy pamiętać, że oszukany posiłek można wprowadzić dopiero po dłuższym czasie stosowania prawidłowej diety. Dlaczego? Nauka odpowiednich nawyków żywieniowych i uregulowanie stanu zdrowia wymaga czasu, z tego względu na początku odchudzania nie zaleca się stosowania oszukanych posiłków. Organizm musi najpierw przyzwyczaić się do zmniejszonej ilości dostarczanej energii na co dzień, a zastosowanie cheat meal’a już na początku diety redukcyjnej zaburzy ten proces i może spowolnić uzyskiwanie efektów odchudzania.

Cheat meal może stanowić pewnego rodzaju nagrodę za trzymanie się zaleceń diety, dlatego warto ustalić sobie moment wprowadzania takiej zmiany. Brak jest jednak konkretnych zaleceń dotyczących częstotliwości stosowania oszukanych posiłków. Dietetycy niekiedy pozwalają na stosowanie oszukanego posiłku co 2 tygodnie lub 1 raz na miesiąc. Konieczne są tutaj indywidualne ustalenia, które zależą przede wszystkim od obecnego tempa redukcji masy ciała.

Osoby, które mają problemy zdrowotne i stosują dietę z przyczyn medycznych nie powinny na własną rękę stosować oszukanych posiłków. Podobnie jest w przypadku osób z zaburzeniami odżywiania, w przypadku których takie odstępstwo od diety, może nie być bezpieczne oraz osób z zaburzeniami hormonalnymi czy gospodarki węglowodanowej.

Cheat meal, jak sama nazwa wskazuje, jest jednym oszukanym posiłkiem, a nie całym dniem, a więc zaleca się stosowanie normalnej diety, spożycie takiego posiłku i dalszy powrót do diety.

Osoby z prawidłowo funkcjonującym metabolizmem oraz osoby aktywne fizycznie nie wyrządzą sobie żadnej krzywdy stosując cheat meal raz na jakiś czas.

Cheat meal, czyli inaczej oszukany posiłek, to czasowe odstępstwo od diety w postaci zjedzenia wysokokalorycznego, często niezdrowego posiłku. Mimo braku badań naukowych w tym zakresie, dietetycy często zalecają sięganie po takie rozwiązanie. Umożliwia to codzienne trzymanie się diety oraz poprawę nastroju. Jednak cheat meal nie jest dla każdego i można go zastosować tylko w przypadku skrupulatnego stosowania się do zaleceń prawidłowego żywienia!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCzy dieta płynna skutecznie odchudza? Zasady i przeciwwskazania
Następny artykułDieta cholesterolowa. Co jeść żeby obniżyć cholesterol?
mgr Natalia Główka
Dietetyk sportowy i kliniczny, Doktorantka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalistka Fundacji Otylii Jędrzejczak oraz członek Polskiego Towarzystwa Dietetyki Sportowej i International Society of Sports Nutrition (ISSN). Autorka publikacji renomowanego czasopisma dla dietetyków "Współczesna Dietetyka". Od wielu lat współpracuje ze sportowcami wyczynowymi różnych dyscyplin, w tym medalistami międzynarodowych imprez sportowych, reprezentantami Polski, olimpijczykami, czołowymi zawodnikami KSW oraz FEN, a także zawodnikami rajdu Dakar.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here