Strona główna Diety Co jeść na diecie bezmlecznej?

Co jeść na diecie bezmlecznej?

96
0
PODZIEL SIĘ
dieta bezmleczna zasady co jeść na diecie bezmlecznej

W przypadku występowania alergii konieczne jest zastosowanie diety eliminacyjnej. W jakim przypadku należy stosować dietę bezmleczną? Czego unikać, a co jeść na diecie bezmlecznej?

Dieta bezmleczna

Dieta bezmleczna to specjalna dieta eliminacyjna, która polega na czasowym lub stałym wyeliminowaniu z obecnej diety:

  • mleka i przetworów mlecznych
  • produktów, które mogą zawierać w składzie białka mleka, czyli serwatkę lub kazeinę
  • produktów, które zawierają śladowe ilości mleka

Ten rodzaj diety zalecany jest głównie w przypadku występowania alergii na białka mleka krowiego, czy w nietolerancji laktozy.

Dieta bezmleczna jest dietą leczniczą. W przypadku alergii dieta ta jest jedynym możliwym sposobem leczenia, a objawy alergii na białka mleka krowiego występują zwykle około 6. miesiąca życia. Jednak wprowadzenie diet eliminacyjnych u tak małych dzieci może nieść za sobą ryzyko zaburzeń odżywiania, opóźnia ustalenie właściwego rozpoznania choroby i zaburza rozwój tolerancji na pokarmy. U około 10% dzieci z alergią na białka mleka krowiego konieczne jest również wyeliminowanie wołowiny. Dodatkowo należy pamiętać, że w przypadku alergii na białka mleka krowiego istnieje możliwość występowania alergii krzyżowej, w związku z tym nie można spożywać mleka i produktów mlecznych innych ssaków, np. produktów kozich czy owczych.

Prawidłowo zbilansowana dieta bezmleczna jest w stanie zrealizować ilościowe i jakościowe zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe i energię.

Jakie jest największe ryzyko stosowania diety bezmlecznej?

Niedobór wapnia! Wapń to bardzo ważny składnik mineralny budujący kości. Ponadto uczestniczy w procesie krzepnięcia krwi, jest istotny dla prawidłowego przewodnictwa nerwowego czy kurczliwości mięśni.

Co jeść na diecie bezmlecznej?

Co może zawierać białka mleka?

  • Produkty zbożowe na słodko
  • Słodycze
  • Wędliny, kiełbasy, parówki, pasztety, konserwy
  • Sosy

Czego unikać na diecie bezmlecznej?

  • mleko,
  • mleko w proszku, mleko modyfikowane, kaszki mleczno-zbożowe dla dzieci,
  • kefir,
  • jogurt naturalny, smakowy,
  • maślanka,
  • zsiadłe mleko,
  • ser twarogowy,
  • serki homogenizowane,
  • sery żółte,
  • śmietana, śmietanka,
  • masło,
  • desery mleczne,
  • odżywki białkowe dla sportowców.

Jakie produkty można jeść na diecie bezmlecznej?

  • Preparaty mlekozastępcze: hydrolizaty białka mleka krowiego
  • Mieszanki elementarne
  • Izolaty sojowe
  • Homogenaty mięsne
  • Produkty zbożowe
  • Warzywa
  • Owoce
  • Mięso, ryby, owoce morza, jaja

Zaleca się spożywanie produktów bogatych w wapń:

  • warzyw, takich jak fasolka szparagowa, buraki, brokuły,
  • owoców, takich jak maliny, pomarańcze,
  • suchych nasion roślin strączkowych,
  • jajek,
  • mięsa,
  • ryb,
  • orzechów, takich jak orzechy laskowe, migdały, mak.

Dieta bezmleczna to specjalna dieta eliminująca mleko i produkty mleczne pochodzenia krowiego, ale również innych ssaków. Dieta ta zalecana jest głównie w przypadku alergii na białka mleka krowiego, ale również w przypadku nietolerancji laktozy. W diecie zalecane są wszystkie produkty, które nie zawierają białek mleka krowiego. Szczególną uwagę należy przyłożyć do uzupełnienia zapotrzebowania na wapń, ponieważ na diecie bezmlecznej eliminujemy wiele produktów, które są jego dobrym źródłem. Prawidłowo skomponowana dieta bezmleczna nie niesie za sobą ryzyka niedoborów pokarmowych.

Bibliografia:

[1] Zofia Mazurek-Dudek, Dieta bezmleczna – ogólne zasady i założenia, [dostęp on-line] https://kcalmar.com/blog/2016/09/13/dieta-bezmleczna-ogole-zasady-i-zalozenia/

[2] Małgorzata Strucińska, Grażyna Rowicka, Dieta bezmleczna, [dostęp on-line]
https://pediatria.mp.pl/zywienie/84026,dieta-bezmleczna

[3] Teresa Małaczyńska, Leczenie dietetyczne dzieci z alergią
na białka mleka krowiego, Alergia Astma Immunologia 2015, 20 (1): 24-34, [dostęp on-line] http://alergia-astma-immunologia.pl/2015_20_1/aai_volume-20_issue-1_article-1218.pdf

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDieta niełączenia. Zasady i efekty
Następny artykuł3 proste ćwiczenia na szczupłe nogi
mgr Natalia Główka
Dietetyk sportowy i kliniczny, Doktorantka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalistka Fundacji Otylii Jędrzejczak oraz członek Polskiego Towarzystwa Dietetyki Sportowej i International Society of Sports Nutrition (ISSN). Autorka publikacji renomowanego czasopisma dla dietetyków "Współczesna Dietetyka". Od wielu lat współpracuje ze sportowcami wyczynowymi różnych dyscyplin, w tym medalistami międzynarodowych imprez sportowych, reprezentantami Polski, olimpijczykami, czołowymi zawodnikami KSW oraz FEN, a także zawodnikami rajdu Dakar.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here