Strona główna Odżywianie Czy czosnek może nam szkodzić? Poznajmy skutki uboczne jego spożywania

Czy czosnek może nam szkodzić? Poznajmy skutki uboczne jego spożywania

5153
0
PODZIEL SIĘ
czy czosnek szkodzi?

Czosnek jest bardzo popularnym produktem wspomagającym leczenie wielu chorób. Czy jednak dla każdego jest tak samo zdrowy?

Jest uprawiany na całym świecie. Jego wykorzystywane części to: cebula, por i szczypiorek. Podobno oryginalnie pochodzi z Syberii, a już ponad 5000 lat temu jego uprawa rozszerzyła się na cały świat. Czosnek zawiera substancję chemiczną o nazwie allicyna, która wydaje się mieć największe działanie w wielu dolegliwościach. Jest to też substancja odpowiedzialna za charakterystyczny zapach rośliny [1].

Korzyści ze stosowania czosnku jest mnóstwo. Dla przypomnienia podajemy kilka najważniejszych [1].

Czosnek jest wykorzystywany w leczeniu takich dolegliwości, jak:

  • wysokie ciśnienie krwi,
  • niskie ciśnienie krwi,
  • podwyższony poziom cholesterolu,
  • choroby serca,
  • zawał serca,
  • arteroskleroza.

Stosuje się go profilaktycznie w leczeniu takich chorób, jak:

  • nowotwór jelita grubego i odbytu,
  • nowotwór żołądka,
  • nowotwór piersi,
  • nowotwór prostaty,
  • nowotwór płuc.

Czosnek ma działanie wspomagające przy takich dolegliwościach, jak:

  • mukowiscydoza,
  • ukrzyca,
  • zapalenie stawów,
  • przeziębienie,
  • ból ucha,
  • chroniczne zmęczenie,
  • zaburzenia menstruacyjne,
  • stany zapalne.

I przy wielu, wielu innych…

Jak widać, czosnek jest wspaniałym produktem! Ale czy na pewno ma tylko dobre właściwości?

Czy czosnek szkodzi?

Czosnek jest bezpieczny dla większości osób, które stosują go doustnie, więc podawanie produktów z tą rośliną na skórę również mogłoby się wydawać bezpieczne. Jednak przy stosowaniu surowego czosnku bezpośrednio na skórę musimy się liczyć z tym, że może wystąpić podrażnienie skóry.

W jakich przypadkach czosnek może mieć szkodliwe działanie i należy na niego uważać?

  • Ciąża i karmienie piersią: spożywanie naturalnego czosnku, jaki znajdziemy w wielu potrawach, wydaje się być bezpieczne także dla kobiet w ciąży. Należy jednak uważać na stosowanie suplementów czosnku w trakcie ciąży oraz karmienia piersią.
  • Dzieci: spożywanie czosnku w potrawach w niewielkiej ilości jest bezpieczne, jednak należy uważać, by nie podawać dzieciom zbyt dużej dawki.
  • Problemy z krzepliwością krwi: czosnek może zwiększać ryzyko krwawień.
  • Choroby przewodu pokarmowego: czosnek może podrażniać przewód pokarmowy.
  • Niskie ciśnienie krwi: czosnek może je jeszcze bardziej obniżać.
  • Operacje: czosnek może przedłużać krwawienie i negatywnie wpływać na ciśnienie krwi.
  • Przyjmowanie leków: w przypadku przyjmowania niektórych leków (takich jak: Isoniazid czy leków stosowanych przy leczeniu HIV/AIDS, tabletek antykoncepcyjnych, cyklosporyny, leków metabolizowanych przez cytochrom P450 w wątrobie, warfaryny, antykoagulantów), należy uważać na stosowanie czosnku, ponieważ możliwe są interakcje z lekami i zaburzenie prawidłowego ich działania. Stosowanie czosnku w przypadku przyjmowania leków należy skonsultować z lekarzem.
  • Alergia: alergia na czosnek występuje bardzo rzadko, ale jest możliwa.

Czosnek – skutki uboczne

Niestety, mimo wielu pozytywnych działań, czosnek może również wywoływać pewne skutki uboczne, takie jak:

  • nieprzyjemny zapach z ust,
  • uczucie pieczenia w ustach lub żołądku,
  • zgaga,
  • wzdęcia,
  • nudności,
  • wymioty,
  • nieprzyjemny zapach ciała,
  • biegunka,
  • krwawienie,
  • skórne lub oddechowe reakcje alergiczne.

Nie warto się jednak się tym przerażać, skutki te będą odnosić się raczej do spożywania dużej ilości czosnku oraz stosowania suplementów z jego ekstraktem.

Czosnek jest super-produktem – wykazuje działanie profilaktyczne i wspomaga leczenie wielu chorób. Jednak mimo to, nie należy go polecać każdemu! Choć ma tak wiele pozytywnych właściwości, to spożywanie go przez niektóre osoby będzie się wiązało z nieprzyjemnymi skutkami ubocznymi, na przykład w postaci wzdęć czy zgagi.

W przypadku występowania chorób lub przyjmowania leków, należy zawsze skonsultować możliwość spożywania większej ilości czosnku lub jego suplementów z lekarzem.

Bibliografia:

[1] Garlic, [dostęp on-line] https://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-300-garlic.aspx?activeingredientid=300

[2] Garlic,  [dostęp on-line] https://nccih.nih.gov/health/garlic/ataglance.htm

[3] Garlic, [dostęp on-line] https://examine.com/supplements/garlic/

[4] Mohamed A Jalloh, Philip J Gregory, Darren Hein, International Journal of STD & AIDS. Dietary supplement interactions with antiretrovirals: a systematic review. 

[5] Garlic. Review of Natural Products. Facts & Comparisons 4.0. September 2008.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak nauczyć się szpagatu? Ćwiczenia rozciągające
Następny artykułSkalpel z Ewą Chodakowską – efekty
mgr Natalia Główka
Dietetyk sportowy i kliniczny, Doktorantka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalistka Fundacji Otylii Jędrzejczak oraz członek Polskiego Towarzystwa Dietetyki Sportowej i International Society of Sports Nutrition (ISSN). Autorka publikacji renomowanego czasopisma dla dietetyków "Współczesna Dietetyka". Od wielu lat współpracuje ze sportowcami wyczynowymi różnych dyscyplin, w tym medalistami międzynarodowych imprez sportowych, reprezentantami Polski, olimpijczykami, czołowymi zawodnikami KSW oraz FEN, a także zawodnikami rajdu Dakar.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here