Strona główna Odżywianie Zatrzymanie wody w organizmie. Jak się pozbyć wody z organizmu?

Zatrzymanie wody w organizmie. Jak się pozbyć wody z organizmu?

215
0
PODZIEL SIĘ
zatrzymanie wody w organizmie

Odpowiednie nawodnienie i utrzymywanie prawidłowej ilości wody w organizmie są niezbędne do życia. Jednak możliwe jest również nadmierne zatrzymywanie wody w organizmie. Z czego wynika taki problem? Jak pozbyć się nadmiaru wody?

Woda jest niezbędnym do życia składnikiem. U osób dorosłych stanowi ona około 60% masy ciała, woda wewnątrzkomórkowa 34%, a zewnątrzkomórkowa 26%. Najwięcej wody znajduje się w płynie mózgowo-rdzeniowym i szpiku kostnym, osoczu krwi i mózgu. Odpowiednie nawodnienie organizmu zapewnia utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała, przebieg procesów życiowych, trawienie i wchłaniania składników pokarmowych, wydalanie produktów metabolizmu i toksyn oraz regulację gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej.

Zatrzymanie wody w organizmie

Niekiedy możliwe jest nadmierne gromadzenie się wody w organizmie w postaci obrzękniętych kostek, nóg, dłoni czy twarzy. Wynika to z nadmiaru wody w przestrzeni międzykomórkowej.

Jakie mogą być przyczyny obrzęków?

  • Nadmiar soli w diecie: nadmiar sodu w organizmie powoduje wysysanie wody z komórek, płyn zalega w tkankach i powoduje obrzęki,
  • niedobór potasu,
  • zbyt mała ilość wypijanej wody (przy obrzękach konieczne jest wypijanie odpowiedniej ilości płynów, aby utrzymać odpowiednie nawodnienie organizmu, dodatkowo należy pamiętać, że w przypadku odwodnienia organizm aktywuje procesy powodujące zatrzymywanie wody, co w konsekwencji prowadzi do obrzęków),
  • nadmierne spożycie alkoholu,
  • uszkodzenie wątroby,
  • wysoka temperatura,
  • długotrwałe siedzenie,
  • zbyt wysoki poziom estrogenów, zwłaszcza przed miesiączką oraz podczas stosowania antykoncepcji hormonalnej,
  • stosowanie leków,
  • ciąża,
  • choroby serca, nerek, tarczycy.

Objawy zatrzymywania wody w organizmie to:

  • opuchlizna stóp, twarzy, dłoni,
  • uczucie ciężkości,
  • zmęczenie,
  • bóle głowy,
  • zaburzenia koncentracji,
  • wzrost masy ciała,
  • pogorszenie samopoczucia.

Jak pozbyć się wody z organizmu?

Poza wyeliminowaniem problemów zdrowotnych, które mogą powodować nadmierne gromadzenie wody w organizmie, warto wprowadzić kilka zmian do diety, które mogą wspomóc prawidłowe nawodnienie i zmniejszenie obrzęków:

  • zmniejsz ilość soli w diecie wyeliminuj dosalanie potraw, stosowanie produktów wysokoprzetworzonych, żywności gotowej;
  • wypijaj odpowiednią ilość płynów;
  • stosuj zioła do picia, takie jak pokrzywa, mniszek lekarski, krwawnik, brzoza brodawkowata, skrzyp, nawłoć, czystek;
  • spożywaj warzywa i owoce, najlepiej w formie surowej, postaw zwłaszcza na produkty bogate w potas, takie jak awokado, banany, ziemniaki, kiwi, pomidory;
  • zwiększ podaż błonnika pokarmowego;
  • ogranicz spożycie węglowodanów prostych;
  • postaw na regenerację i odpowiednią ilość snu;
  • wprowadź regularną aktywność fizyczną;
  • rozważ zastosowanie masażu;
  • nie stosuj żadnych leków na obrzęki bez konsultacji z lekarzem.

Zatrzymywanie wody w organizmie może wynikać z wielu powodów, takich jak choroby czy nieprawidłowe dieta i styl życia. W przypadku występowania obrzęków warto udać się do lekarza w celu otrzymania odpowiedniej diagnozy. Kolejnym elementem wspomagania pozbywania się obrzęków jest wprowadzenie zmian w diecie i aktywności fizycznej. Najważniejsze jest ograniczenie podaży soli, odpowiednie nawodnienie i wprowadzenie aktywności fizycznej.

Bibliografia:

[1] Wielgosz, T., Wielka księga ziół polskich, Publicat S.A, Poznań 2008,

[2] Normy żywienia dla populacji polskiej, IŻŻ 2017,

[3] https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/womens-health/in-depth/water-retention/art-20044983?pg=2.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCzy trening funkcjonalny naprawdę odchudza?
Następny artykułĆwiczenia na biodra dla mężczyzn
mgr Natalia Główka
Dietetyk sportowy i kliniczny, Doktorantka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalistka Fundacji Otylii Jędrzejczak oraz członek Polskiego Towarzystwa Dietetyki Sportowej i International Society of Sports Nutrition (ISSN). Autorka publikacji renomowanego czasopisma dla dietetyków "Współczesna Dietetyka". Od wielu lat współpracuje ze sportowcami wyczynowymi różnych dyscyplin, w tym medalistami międzynarodowych imprez sportowych, reprezentantami Polski, olimpijczykami, czołowymi zawodnikami KSW oraz FEN, a także zawodnikami rajdu Dakar.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here