Strona główna Odżywianie Cynamon – właściwości odchudzające i zdrowotne

Cynamon – właściwości odchudzające i zdrowotne

206
0
PODZIEL SIĘ
cynamon właściwości zastosowanie przeciwwskazania

Ta dobrze znana przyprawa służy nam głównie jako aromatyczny dodatek do wielu potraw i produktów, jednak pamiętajmy też o jej dobroczynnym działaniu na nasz organizm.

Cynamon jest jedną z najpopularniejszych przypraw stosowanych w kuchni. Daje przyjemny aromat deserom, ciastom, napojom, a także potrawom mięsnym. Ponadto świetnie sprawdza się jako składnik w diecie odchudzającej. Mimo że w ostatnich latach zainteresowanie cynamonem jako rośliną o działaniu leczniczym znacznie spadło, to najnowsze wyniki badań wskazują, że jego właściwości mogą być przydatne w terapii wielu chorób w o wiele szerszym zakresie, niż pierwotnie sądzono.

Właściwości i działanie cynamonu

Cynamon pozyskiwany jest głównie z kory cynamonowca (Cinnamomum), będącego wiecznie zielonym drzewem (lub krzewem) należącym do rodziny wawrzynowatych (Lauraceae). Najpopularniejsze gatunki tej rośliny to: cynamonowiec cejloński, cynamonowiec chiński oraz cynamonowiec kamforowy.

Surowcem zielarskim są przede wszystkim kora i liście cynamonowca, a bardzo rzadko owoce, tzw. „pączki cynamonowe”. Substancjami leczniczymi wchodzącymi w skład cynamonu są głównie: aldehyd cynamonowy (w większej ilości zawarty w korze niż w liściach), eugenol (w przeważającej części w liściach), kwas cynamonowy, linalol, garbniki.

Ponadto w składzie chemicznym cynamonu znajdziemy elementy, które z pewnością wzbogacą naszą dietę. Są to m.in.: witaminy A, C, E i K, błonnik, żelazo, wapń, magnez, mangan, sód , fosfor, potas.

Do podstawowych funkcji cynamonu jako środka leczniczego należą:

  • wspomaganie pracy układu pokarmowego – cynamon przydaje się przy dolegliwościach trawiennych, wzdęciach, biegunce, skurczach żołądka, zgadze czy też wrzodach. Ponadto pobudza apetyt w przypadku braku łaknienia;
  • pobudzanie wydzielania żółci i soków trawiennych;
  • zwiększanie wchłaniania składników odżywczych;
  • działanie antyseptyczne – olejek zawarty w cynamonie jest jednym z najsilniejszych naturalnych antyseptyków. Zabija on wiele niepożądanych bakterii, takich jak: Bacillus subtilis, Escherichia coli, Aspergillus niger, Mycobacterium phlei, Mycobacterium tuberculosis. Pseudomonas aeruginosa, Streptococcus aureus, Penicillum chrysogenum, Candida albicans;
  • wspomaganie w leczeniu przeziębień, gryp oraz wszelkiego rodzaju zakażeń górnych i dolnych dróg oddechowych;
  • pomoc w walce z pasożytami skóry, przewodu pokarmowego, a także w infekcjach skóry (takich jak kurzajki lub trądzik);
  • pobudzanie krążenia krwi w mózgu – dzięki temu dotlenione i odżywione neurony lepiej pracują;
  • działanie znieczulające – cynamon wykorzystywany jest szczególnie w dentystyce do odkażania kanałów zębowych oraz jako cement dentystyczny w mieszaninie z tlenkiem cynku (takie właściwości posiada głównie olejek z liści cynamonowca).

Według badań cynamon wykazuje skuteczne działanie w leczeniu cukrzycy, nowotworów oraz chorób sercowo-naczyniowych. Udowodniono, że u osób cierpiących na cukrzycę typu II cynamon normalizuje poziom glukozy we krwi. Potwierdzono również, że obniżając stężenie hemoglobiny glikowanej, zmniejsza się ryzyko wystąpienia powikłań towarzyszących tego typu cukrzycy. W ostatnich latach pojawiły się także prace opisujące przeciwnowotworowe właściwości cynamonu i jego ekstraktów względem komórek raka szyjki macicy, piersi, jajnika, płuc, jelita grubego, a także białaczki i czerniaka.

Cynamon jest w dodatku świetnym sprzymierzeńcem w walce ze zbędnymi kilogramami, jako że przyprawa ta zwiększa wrażliwość na insulinę i zmniejsza poziom cukru we krwi, co jest kluczowe w procesie redukcji masy ciała. Regulowanie poziomu cukru we krwi zapobiega magazynowaniu tłuszczu, czyli zamianie cukrów w tkankę tłuszczową. Warto pamiętać, że cynamon, podobnie jak inne przyprawy, wspomaga również przemianę materii. To dlatego, że organizm, aby je strawić, zużywa więcej energii niż mu jej dostarczamy.

Cynamon – przeciwwskazania

Cynamon, z uwagi na obecny w jego składzie eugenol, który może zmieniać właściwości żółci, nie powinien być spożywany przez osoby chorujące na kamicę wątrobową oraz na zaburzenia funkcjonowania woreczka żółciowego. Nie jest również wskazany w znaczących ilościach dla cukrzyków przyjmujących leki wpływające na poziom cukru.

Ponadto cynamon zaliczany jest do silnych alergenów, zarówno kontaktowych, jak i pokarmowych. Może więc przyczyniać się do powstawania zmian atopowych w okolicy dziąseł, czerwieni wargowej oraz na dłoniach. Prawdą jest, że cynamon zalecany jest do pielęgnacji skóry, gdyż niweluje różnego rodzaju ropne wypryski, zapobiega powstawaniu blizn i łagodzi przebarwienia. Pamiętajmy jednak o zasadzie, by nigdy nie nakładać bezpośrednio na skórę nierozcieńczonego olejku cynamonowego, ponieważ jest tak silny, że może spowodować reakcje alergiczne.

Na tę przyprawę powinny również uważać kobiety w ciąży. Istnieje ryzyko, że cynamon spożywany w nadmiarze może wywołać przedwczesne skurcze porodowe.

Walcząc z nadwagą, warto pamiętać o cynamonie i włączać go do zróżnicowanej, zbilansowanej diety. Przyprawa ta może okazać się ciekawą i wartą przetestowania opcją jako składnik diety odchudzającej. Pamiętajmy jednak o umiarze i o ryzyku wystąpienia skutków uboczne, takie jak efekt nawyku, który osłabia pozytywne działanie cynamonu.

Bibliografia:

[1] Kaławaj K., Lemieszek M. K., Prozdrowotne właściwości cynamonu, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2015, tom 21, nr 3, s. 328–331,

[2] Kędzia A., Aktywność olejku cynamonowego (Oleum Cinnamomi) wobec bakterii beztlenowych, Postępy Fitoterapii 1/2011,

[3] Kustosz D., Grudzień pachnący cynamonem, [dostęp on-line] http://dominikakustosz.com/files/20/zdrowie_menedzera___grudzien_pachnacy_cynamonem.pdf,

[4] Majak M., Czy cynamon pomaga w odchudzaniu?, Aktywnie Bardzo, [dostęp on-line] http://www.aktywnie.radiozet.pl/Porady/Zdrowie/Czy-cynamon-pomaga-w-odchudzaniu,

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here