Strona główna Treningi i ćwiczenia Jak pozbyć się cellulitu? Dieta antycellulitowa i ćwiczenia

Jak pozbyć się cellulitu? Dieta antycellulitowa i ćwiczenia

18
0
PODZIEL SIĘ
sposoby na cellulit

Cellulit jest powszechnie występującym problemem zwłaszcza wśród kobiet. W internecie można natrafić na wiele sposobów walki z tym problemem, jednak jak wśród gąszczu tych informacji znaleźć takie sposoby, które faktycznie dają zamierzony efekt?

Jak pozbyć się cellulitu?

Cellulit często określany jest jako zmiana w obrębie tkanki łącznej, potocznie nazywany jest także skórką pomarańczową. Bardzo ważne jest, aby nie mylić go z cellulitisem, który dotyczy zapalenia tkanki łącznej i wymaga zupełnie innego postępowania. Cellulit dotyczy przede wszystkim kobiet dojrzałych, a jego powstawanie nasila się podczas dojrzewania, ciąży, czy spożywania doustnych środków antykoncepcyjnych. Według badania przeprowadzonego w 2007, aż 69% klientek krakowskich gabinetów kosmetycznych boryka się z cellulitem. Przed przystąpieniem do walki z cellulitem należy określić podstawowe informacje na jego temat. Pomocne może być określenie typu, czyli podłoża powstawania. Istnieją 3 rodzaje cellulitu:

  • cellulit wodny związany jest z zaburzeniami w obrębie krążenia krwi oraz limfy w organizmie oraz wskutek dysfunkcji hormonalnych, co powoduje zmiany w gospodarce wodnej. Może dotyczyć zarówno osób z nadmierną masą ciała, jak i osób szczupłych;
  • cellulit obrzękowy podobny jest do typu wodnego, związany również z nieprawidłowościami w krążeniu krwi i limfy. Charakterystyczne jest występowanie „ciastowatych” kończyn;
  • cellulit tłuszczowy wiąże się przede wszystkim z nadmierną masą ciała,  jednak nie tylko, może również występować u osób szczupłych. Pojawia się również u osób, które w krótkim czasie radykalnie schudły. Dotyczy nieprawidłowego rozmieszczenia adipocytów (komórek tłuszczowych).

Walka z cellulitem jest często bardzo mozolna oraz wymaga wiele pracy i cierpliwości. Aby odnieść widoczne efekty należy regularnie stosować się do zasad na trzech płaszczyznach postępowania: diety, aktywności fizycznej oraz zabiegów. W kwestii diety oraz sportu istnieje kilka reguł, którymi należy się kierować. Natomiast jeśli chodzi o zabiegi panuje większa dowolność. Najlepiej wypróbować kilka różnych sposobów i wybrać ten, który najlepiej będzie spełniał oczekiwania. Mogą to być zarówno zabiegi przeprowadzane w gabinecie kosmetycznym, które na pewno okażą się efektywniejsze, ale droższe, jak i zabiegi wykonywane w domu lub na własną rękę. Korzystne w walce z cellulitem jest regularne uczęszczanie do sauny, której zadaniem jest między innymi poprawa krążenia krwi i limfy. Oprócz tego dużym powodzeniem cieszą się masaże, zwłaszcza te nakierowane na pozbycie się skórki pomarańczowej. Doświadczona osoba masująca na pewno będzie potrafiła dobrać intensywność oraz częstotliwość zabiegów, tak aby efekt był zadowalający. Osoby, które wolą wykonywać zabiegi w domowym zaciszu mogą również wykonać automasaż problematycznej części ciała przy pomocy specjalnych kremów do tego przeznaczonych lub z masażerami z wypustkami.

Osoby, które nie posiadają żadnych kosmetyków ani sprzętów stworzonych do walki z cellulitem, mogą spróbować zrobić taki samemu. Wiele osób poleca samodzielne wykonanie peelingu kawowego. Zarówno składniki, które należy użyć, jak i samo wykonanie są bardzo proste i nie wymagają zbyt dużo czasu. Potrzebne będą:

  • kawa ziarnista mielona – może być zarówno świeża, jak i fusy z kawy już wypitej;
  • woda lub olej albo oliwa – jako warstwa płynna. Przy suchej skórze polecane jest wykorzystanie oliwy lub oleju, które dodatkowo natłuszczą skórę. Zamiast oleju, czy wody można użyć żelu pod prysznic;
  • dodatki wedle uznania – może to być np. cynamon (który zagwarantuje przyjemny zapach) lub krem ujędrniający.

Wszystkie składniki wymieszać. Peeling stosować 1–2 razy w tygodniu. Należy zwrócić uwagę, na to że peeling ten jest dość intensywny, więc siłę nacisku należy dozować. Jednak działa bardzo skutecznie zarówno na skórę, jak i cellulit.

Dieta antycellulitowa

Dieta w dużej mierze uzależniona jest od aktualnej masy ciała. Osoby z nadmierną masą powinny wdrożyć ujemny bilans kaloryczny, jednak utrata kilogramów nie powinna być większa, niż 0,5–1 kg/tydzień.

Niezależnie od masy ciała, wszystkie osoby powinny zwrócić uwagę na kilka zasad. Pierwszą z nich jest ograniczenie ilości spożywanej soli. Sól m.in. przyczynia się do zatrzymywania wody w organizmie, co za tym idzie powoduje pojawienie się obrzęków. Dzienne spożycie soli przez osobę dorosłą nie powinno przekraczać 5 g, dotyczy to również soli ukrytej w produktach takich jak pieczywo, czy gotowe potrawy. Dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na dzienną podaż i jeśli jest taka potrzeba ograniczyć jej spożycie. Najłatwiejszym sposobem jest zaprzestanie dosalania potraw, a zastąpienie tego ziołami, czy przyprawami. Kolejną ważną zasadą jest spożywanie odpowiedniej ilości wody, którą należy zastąpić wszelkie słodzone napoje. Osoby borykające się z cellulitem szczególnie powinny dbać o prawidłowe nawodnienie organizmu, gdyż to zapobiega zaburzeniom gospodarki wodno-elektrolitowej, a co za tym idzie retencji wody.

Ćwiczenia na cellulit

Nie istnieje jedno ćwiczenie, które redukowałoby cellulit. Ogólna sprawność fizyczna przyczynia się do zmniejszenia ryzyka otyłości, która odpowiada za powstanie cellulitu tłuszczowego. Zawartość tkanki tłuszczowej utrzymana w dolnych granicach oraz wzmocnienie mięśni powoduje, że „grudki” są mniej widoczne. Dlatego, warto jest znaleźć taką aktywność fizyczną, która będzie źródłem przyjemności. Nie jest do końca istotne, czy będzie to bieganie, rolki, siłownia czy pływanie. Regularna aktywność przynajmniej 3 razy w tygodniu przez co najmniej 45 minut będzie nie tylko działa profilaktycznie na powstawanie skórki pomarańczowej, ale również będzie redukować już istniejący.

Nie istnieje cudowny środek zwalczający cellulit. Walka z tą przypadłością jest mozolna, oraz wymaga dużych pokładów cierpliwości. Jednak osoby, które wprowadzą kilka prostych zasad w obrębie aktywności fizycznej, diety oraz zabiegów, mogą po kilku miesiącach cieszyć się gładką skórą oraz lepszym samopoczuciem w bikini.

Bibliografia:

[1] Załęska-Żyłka, Cellulit jako problem medyczny, 2008

[2] Misbah, Cellulit i podskórna tkanka tłuszczowa: różnice i podobieństwa, [dostęp on-line] https://edraurban.pl/layout_test/book_file/186/modelowanie.pdf

[3] Gałązka, Cellulit jako problem medyczny i estetyczny – etiopatogeneza, objawy, diagnostyka i leczenie, 2014

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak wyrzeźbić brzuch? Plan treningowy na brzuch
Następny artykułDieta alkaliczna. Jakie produkty alkalizujące warto jeść?
Nina Więcek
Dietetyk i fizjoterapeuta z Wrocławia. Pasjonatka jogi, miłośniczka książek i początkujący nurek. A oprócz tego wegetarianka. Zajmuję się promowaniem zdrowego stylu życia, zarówno w kwestii diety, jak i aktywności. Uważa, że to niewielkie kroki są kluczem do sukcesu i nad nimi stara się pracować każdego dnia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here