Strona główna Odżywianie Miód gryczany – właściwości lecznicze i zdrowotne

Miód gryczany – właściwości lecznicze i zdrowotne

226
0
PODZIEL SIĘ
miód gryczany właściwości

Miód stosowany jest w kuchni od dawna, a na rynku możemy dostać wiele jego odmian. Stosowanie miodu wykazuje wiele korzystnych właściwości, ale czy wszystkie miody są takie same? A może jest miód, który jest zdrowszy?

Miód gryczany to wysoce odżywczy miód, stworzony przez pszczoły, które zbierają nektar z kwiatów gryki. Gryka posiada malutkie kwiatki, co oznacza, że pszczoły, które zbierają z nich nektar muszą bardzo ciężko pracować, aby zebrać jego wystarczającą ilość.

Gryka często wykorzystywana jest jako zamiennik mąki, ale w przeciwieństwie do pszenicy, nie jest rodzajem trawy. W rzeczywistości gryka posiada owoce. Miód gryczany nie jest tak słodki jak tradycyjnie stosowane miody. Jest również znacznie bardziej bogaty w antyoksydanty, w związku z tym może być dla nas zdrowszy niż inne, słodsze odmiany miodu. Już sama gryka jest bogata w składniki mineralne i witaminy, co wpływa na jakość miodu, który robiony jest z jej kwiatów.

Miód gryczany – właściwości lecznicze i zdrowotne

Przede wszystkim ta odmiana miodu wspomaga gojenie się ran, wspiera układ immunologiczny oraz poprawia działanie antyoksydacyjne. Oprócz tego miód gryczany jest bardzo dobry w łagodzeniu bólu gardła i kaszlu. Niekiedy możemy spotkać się też ze stosowaniem tego miodu na skórę.

Co zawiera miód gryczany?

  • Substancje lotne
  • Pochodne olejków eterycznych
  • Sole mineralne (żelazo, magnez, fosfor, potas, mangan, bor, sód, miedź, cynk, wanad, krzem)
  • Substancje odpornościowe
  • Rytunę
  • Witaminę C
  • Witaminy z grupy B

Ze względu na takie bogactwo składników zaliczany jest do miodów najbardziej wartościowych. Ziele, kwiaty i nektar gryki zawierają rutynę, czyli substancję, która ma działanie oczyszczające i uszczelniające naczynia krwionośne. Przez dużą zawartość rytuny miód ten jest nazywany miodem starców, ponieważ osoby w podeszłym wieku cierpią na zmiany w naczyniach krwionośnych.

Wiele badań naukowych prowadzonych jest odnośnie zdrowotnego działania miodu. Natomiast okazuje się, że miód gryczany posiada jeszcze więcej tych korzystnych właściwości.

  • Poprawia działanie antyoksydacyjne – badania pokazują, że picie miodu gryczanego w połączeniu z czarną herbatą znacznie podnosi poziom antyoksydantów, a sam miód gryczany znajduje się na szczycie rankingu miodów właśnie pod względem ich właściwości antyoksydacyjnych.
  • Gojenie ran – używanie miodu na rany okazuje się być bardzo korzystne, ponieważ miód wyciąga z rany i eliminuje bakterie. Miód gryczany posiadając sporą ilość cukru oraz niskie pH, może działać prewencyjnie przeciwko bakteriom i innym patogenom znajdującym się dookoła rany.
  • Ochrona skóry – miód znany jest z ochronnego działania na skórę, jej wygładzania i nadawania miękkości. Produkty kosmetyczne z dodatkiem miodu są często polecane.
  • Zatrzymuje mutacje DNA – miód z gryki wykazuje działanie odwracające niektóre mutacje DNA, które powodują raka piersi.
  • Zmniejsza poziom cholesterolu – miód gryczany pomaga zmniejszać poziom cholesterolu we krwi, co pracę zdrowie serca i zmniejsza ciśnienie krwi.
  • Uśmierza kaszel – w badaniu przeprowadzonym na dzieciach cierpiących przez nocny kaszel wynikający z infekcji dróg oddechowych okazało się, że miód gryczany może być bardziej efektywny niż wydawane bez recepty syropy.
  • Stosowany jest w chorobach układu krążenia, miażdżycy.
  • Hamuje powstawanie zmian w naczyniach krwionośnych.
  • Wspomaga przyswajalność niektórych składników pokarmowych.
  • Wspomaga leczenie anemii.
  • Reguluje pracę serca.
  • Wspomaga leczenie po złamaniach.

Na co miód gryczany – zastosowanie

Zależy to od celu w jakim wykorzystujemy miód.

  • W przypadku ran, zaleca się nakładanie miodu bezpośrednio na ranę i zakrywanie jej czystym bandażem.
  • Jako ogólny suplement, łyżkę miodu gryczanego można spożywać na surowo lub po dodaniu do posiłku lub napoju.
  • Miód gryczany jest świetnym zamiennikiem cukru, jednak nie można zapomnieć, że nadal zawiera sporą ilość cukrów prostych i kalorii, przez co nie jest zalecany dla wszystkich.
  • W przypadku kaszlu i bólu gardła miód należy przełknąć sam lub rozpuszczony w ciepłej herbacie ziołowej.

Uwaga jednak na stosowanie miodu u dzieci poniżej 1. roku życiu, może zawierać bakterie!

Miód gryczany można, jak każdy miód, wykorzystywać ze względu na wiele właściwości zdrowotnych. Dodatkowo jest smaczną substancją słodzącą. Najlepsze miejsce do kupowania takiego miodu to lokalne pasieki. Uważajmy jednak na kupowanie miodów sztucznych, które pozbawione są wszystkich korzystnych właściwości miodu naturalnego. Co więcej nie wybierajmy miodów, które są najtańsze ze względu na oszustwa producentów.

Bibliografia:

[1] Nele Gheldof, Xiao-Hong Wang, Nicki J. Engeseth, Buckwheat Honey Increases Serum Antioxidant Capacity in Humans, J. Agric. Food Chem.200351 (5), pp 1500–1505 [dostęp on-line] http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf025897t

[2] TakeshiNagaiMizuhoSakaiReijiInoueHachiroInoueNobutakaSuzuki, Antioxidative activities of some commercially honeys, royal jelly, and propolis, [dostęp on-line] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814601001935

[3] Bruno Burlando, Laura Cornara, Honey in dermatology and skin care: a review, [dostęp on-line] http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jocd.12058/full

[4] henolics extracted from tartary (Fagopyrum tartaricum L. Gaerth) buckwheat bran exhibit antioxidant activity, and an antiproliferative effect on human breast cancer MDA-MB-231 cells through the p38/MAP kinase pathway, [dostęp on-line] http://pubs.rsc.org/-/content/articlelanding/2016/fo/c6fo01230b/unauth#!divAbstract

[5] Juan Antonio Giménez-Bastida, Henryk ZielińskiBuckwheat as a Functional Food and Its Effects on Health, J. Agric. Food Chem.201563 (36), pp 7896–7913, [dostęp on-line] http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.jafc.5b02498

[6] Paul IM, Beiler J, McMonagle A, Shaffer ML, Duda L, Berlin CM Jr., Effect of honey, dextromethorphan, and no treatment on nocturnal cough and sleep quality for coughing children and their parents,  Arch Pediatr Adolesc Med. 2007 Dec;161(12):1140-6, [dostęp on-line] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18056558

[7] FedericaPasiniSilviaGardiniGian LuigiMarcazzanMaria FiorenzaCaboniBuckwheat honeys: Screening of composition and properties, [dostęp on-line] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814613007048?via%3Dihub

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKreatyna przed czy po treningu? Co z dniami nietreningowymi?
Następny artykułOcet jabłkowy – niezwykłe właściwości i zastosowanie w lecznictwie
mgr Natalia Główka
Dietetyk sportowy i kliniczny, Doktorantka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalistka Fundacji Otylii Jędrzejczak oraz członek Polskiego Towarzystwa Dietetyki Sportowej i International Society of Sports Nutrition (ISSN). Autorka publikacji renomowanego czasopisma dla dietetyków "Współczesna Dietetyka". Od wielu lat współpracuje ze sportowcami wyczynowymi różnych dyscyplin, w tym medalistami międzynarodowych imprez sportowych, reprezentantami Polski, olimpijczykami, czołowymi zawodnikami KSW oraz FEN, a także zawodnikami rajdu Dakar.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here