Strona główna Treningi i ćwiczenia Jazda na rolkach. Efekty jazdy na rolkach

Jazda na rolkach. Efekty jazdy na rolkach

1960
0
PODZIEL SIĘ
jazda na rolkach efekty

Rolki kojarzą się niezmiennie z czasami dzieciństwa, dobrą zabawą oraz poobijanymi kolanami. Jednak coraz więcej dorosłych wraca do tego sportu, dzięki czemu rolki stają się dziś bardzo popularne. Czy naprawdę warto założyć je na stopy i cofnąć się w czasie?

Jazda na rolkach

Przed pierwszym założeniem rolek jazda może wydawać się nieskomplikowana. Jednak w momencie, gdy są już one na nogach, zazwyczaj pierwsze kroki nie idą tak gładko. Zdecydowanie ułatwione zadanie będą miały osoby, które mają doświadczenie w jeździe na łyżwach, gdyż zasady oraz sposób poruszania się są bardzo podobne.

Pierwszym dylematem, przed którym stoi osoba początkująca, jest wybór rolek. Najlepiej wybrać się do sklepu, w którym będzie duży wybór, a personel będzie doświadczony i przygotowany do tego, by doradzić odpowiedni sprzęt do możliwości, preferencji i budżetu każdej osoby.

Aby nauka była skuteczna, efektywna, ale przede wszystkim bezpieczna należy w przypadku osób początkujących pamiętać o ochraniaczach oraz kasku. Zapewnią ochronę najbardziej delikatnych struktur, czyli stawów oraz głowy. Po drugie należy znaleźć odpowiednie miejsce do nauki. Powinno charakteryzować się prostą, gładką nawierzchnią, być oddalone od samochodów czy niebezpiecznych przedmiotów. Najlepiej, jeśli podczas nauki obecna będzie osoba, która ma pewne doświadczenie, będzie mogła podpowiedzieć, skorygować ewentualne błędy, czy po prostu potowarzyszyć.

Naukę należy rozpocząć od przybrania odpowiedniej pozycji. Dla większego komfortu, w niewielkiej odległości mogą znajdować się przedmioty, których będzie można się przytrzymać, np. murek, barierka. Po założeniu rolek ustawia się je w kształcie litery V, czyli pięty bliżej niż palce, kolana lekko zgięte, plecy wyprostowane. Jeśli pozycja ta będzie umożliwiała utrzymanie równowagi można rozpocząć jazdę, poprzez wypychanie jednej nogi do przodu i odpychania się drugą do boku, w stronę zewnętrzną. Kroki powinny być stosunkowo duże, natomiast stopy powinny układać się ciągle w kształt litery V.

Kolejnym krokiem do przyswojenia jest nauka zatrzymywania się. Hamowanie jest możliwe na trzy sposoby. Pierwszym jest zbliżenie rolek do siebie, bez ustawienia jej w poprzedni kształt. Kolana powinny być lekko ugięte, natomiast rolki powinny się powoli zatrzymywać. Jeśli konieczne jest natomiast szybkie hamowanie, można je osiągnąć poprzez odchylenie stopy do tyłu i wbicie elementu hamującego w ziemie. To pozwoli na natychmiastowe zahamowanie. Należy mieć jednak na uwadze, żeby nie robić tego w gwałtowny sposób, gdyż może to spowodować utratę równowagi. Ostatni sposób hamowania, nazywany T-stopem, wykorzystywany jest przede wszystkim przez osoby doświadczone w jeździe na rolkach. Polega on na przeniesieniu ciężaru ciała na jedną nogę, lekko ugiętą w kolanie. Drugą nogę należy ustawić prostopadle do pierwszej, pochylając wewnętrzną krawędź do podłoża, tak jakby była ona ciągnięta przez resztę ciała. Nogi tworzą wtedy kształt litery T, od której wzięła nazwę ta metoda.

Pomimo tego, że na początku jazda może wydawać się trudna, ważne jest żeby się nie zniechęcać. Systematyczne próby pozwolą udoskonalić jazdę, dzięki czemu będzie można czerpać z niej jeszcze więcej przyjemności. Dla osób, które w najbliższym otoczeniu nie mają osoby, która mogłaby pomóc w nauce wyjściem są zajęcia zorganizowane. Niektóre kluby fitness posiadają w swojej ofercie kursy rolkarskie zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Pod okiem wykwalifikowanej osoby, dużo łatwiej będzie można opanować podstawy jazdy, dzięki eliminacji podstawowych błędów.

Efekty jazdy na rolkach

Zalet jazdy na rolkach jest bardzo wiele, jednak są one dostępne tylko dla tych osób, które systematycznie i w prawidłowy sposób z nich korzystają. Poniżej znajduje się lista najbardziej podstawowych zalet.

  • Dzięki jeździe na rolkach spalamy tkankę tłuszczową i wzmacniamy mięśnie – rolki są skutecznym narzędziem w zwiększaniu wydolności oraz zmniejszaniu tkanki tłuszczowej. Należą do ćwiczeń typu cardio, przy czym ilość spalanych kalorii można porównać do biegu. Ważne jest, aby utrzymywać tętno na stałym poziomie. Najbardziej wskazane jest takie, gdzie czuje się zmęczenie, jednak można swobodnie rozmawiać. Dodatkowo jazda na rolkach wzmacnia mięśnie ud i pośladków, w podobny sposób, jak inne ćwiczenia wytrzymałościowe.
  • Nie obciążają stawów – dzięki temu, że ruch wykonywany podczas jazdy jest nieco inny od tego wykonywanego podczas biegu, rolki nie powodują takiego obciążenia stawów. Jazda na rolkach powinna być płynna, bez nagłych zwrotów oraz bez uderzenia o podłoże, wtedy stawy zwłaszcza skokowe, kolanowe i biodrowe nie są tak obciążone.
  • Poprawia koordynację i równowagę – poprzez konieczność utrzymania balansu na wąskich kołach, rolki w znaczący sposób poprawiają równowagę, która przydaje się nie tylko w tym sporcie, ale również w życiu codziennym.
  • Mogą służyć jako środek transportu – dzięki rolkom dużo szybciej można dotrzeć wszędzie tam, gdzie prowadzi asfaltowa droga, czy chodnik. Latem można dojeżdżać w ten sposób do pracy, co połączy przyjemne z pożytecznym.
  • Dotlenia organizm – jazda na świeżym powietrzu nie tylko odpręży i zredukuje stres, ale także dotleni zdecydowanie lepiej, niż ćwiczenia w zamkniętych pomieszczeniach.

Jazda na rolkach niesie za sobą ogrom zalet. Dla tych, którzy przezwyciężą podstawowe trudności związane z nauką i samym zakupem sprzętu jest świetnym rozwiązaniem umożliwiającym połączenie dobrej zabawy, środka transportu oraz spalenia kalorii. Dlatego każda osoba, powinna choć raz spróbować tej aktywności i przekonać się, czy przypadkiem nie będzie to miłość od pierwszej jazdy.

Bibliografia:

[1] Woman’s Health Nauka jazdy na rolkach. 2017

[2] M. Sołtys, Co daje jazda na rolkach? Pytamy fizjologa i trenera, Logo24 [http://www.logo24.pl/Logo24/1,111693,16498950,Co_daje_jazda_na_rolkach__Pytamy_fizjologa_i_trenera.html]

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułŻelatyna na stawy – dawkowanie. Czy żelatyna pomaga na stawy?
Następny artykułPompki francuskie, szwedzkie (rzymskie) – efekty
Nina Więcek
Dietetyk i fizjoterapeuta z Wrocławia. Pasjonatka jogi, miłośniczka książek i początkujący nurek. A oprócz tego wegetarianka. Zajmuję się promowaniem zdrowego stylu życia, zarówno w kwestii diety, jak i aktywności. Uważa, że to niewielkie kroki są kluczem do sukcesu i nad nimi stara się pracować każdego dnia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here