Strona główna Treningi i ćwiczenia Ćwiczenia McKenziego na ból kręgosłupa

Ćwiczenia McKenziego na ból kręgosłupa

598
0
PODZIEL SIĘ
ćwiczenia na plecy metoda mckenziego

Metoda, która ma na celu zwalczanie przyczyny powstawania bólu, a nie samo niwelowanie go – to właśnie metoda McKenzie. Powstała w latach 60. jest jednym ze sposobów leczenia bólu kręgosłupa.

Ćwiczenia McKenziego

Zapewne wiele osób może stwierdzić, że bóle pleców są często nawracające. Powyższa metoda usuwa przyczynę powstałego bólu, a nie tylko eliminuje go w danym momencie. Dzięki niej ból pleców minie i przestanie być nawracający.

Jako fizjoterapeutka zdradzę pokrótce, jak wygląda wizyta u specjalisty i zdiagnozowanie pacjenta. W pierwszej kolejności przeprowadza się szczegółowy wywiad  w oparciu o protokół opracowany przez McKenziego. Protokół jest oddzielny dla każdego odcinka kręgosłupa, a także dla kończyn. Następnie przeprowadza się testy ruchowe, tak aby pacjent mógł określić skąd dokładnie pochodzi ból. Gdy czynności te są już przeprowadzone, pacjent jest przypisany do jednego z trzech zaburzeń, kręgosłupa:

  • zespół strukturalny,
  • zespół dysfunkcyjny,
  • zespół posturalny.

Gdy już pacjent zostanie przypisany do zaburzenia, pozostaje dobrać odpowiednią technikę leczniczą i nauczenie pacjenta wykonywania prawidłowo ćwiczeń.

Techniki leczenia:

  • ruchy przeciwne do tego, który spowodował uraz;
  • ruchy, które złagodzą ból;
  • ćwiczenia na kręgosłup, które eliminują ograniczenia ruchomości i pomagają zachować prawidłową postawę ciała.

Ćwiczenia na ból kręgosłupa

Istnieją również ćwiczenia na ogólne bóle kręgosłupa, które zostały opracowane przez autora tej metody – Robina McKenziego. Poniższe ćwiczenia mogą stosować osoby, które zmagają się z takimi bólami.

Ćwiczenie I
W leżeniu na brzuchu, ręce wzdłuż tułowia, głowa na boku. W tej pozycji bierzemy kilka głębokich wdechów i staramy się rozluźnić całe ciało. Wykonujemy przez około 2 minut.

Ćwiczenie II

W leżeniu na brzuchu, ręce zgięte w stawach łokciowych (90st.) i ustawione po obu stronach tułowia na wysokości głowy. Ruch, jaki należy wykonać to wyprostowanie rąk i uniesienie tułowia w tej pozycji należy wytrzymać kilka sekund i ponownie zejść na dół. Ćwiczenie powtarzamy 10 razy.

Ćwiczenie III

Ćwiczenie wykonujemy stojąc, plecy są wyprostowane, nasze dłonie układamy na wysokości talii, następnie staramy się wygiąć kręgosłup jak najdalej w tył i wytrzymać w takiej pozycji przez około 2 sekundy.

Jak już wspomniałam oprócz sesji fizjoterapeutycznej pacjent musi samodzielnie ćwiczyć w domu. Jeśli ból wreszcie ustanie, ćwiczenia powinniśmy wykonywać nadal jednak z mniejszą częstotliwością. Czas jaki zostanie poświęcony na ćwiczenia metodą McKenzie to około 15–30 minut dziennie.

Główną ideą metody McKenziego jest uniezależnienie pacjenta od terapii i terapeutów. Wystarczy jedynie, aby osoba lecząca przekazała odpowiednio wiedzę na temat choroby, wtedy pacjent będzie niezależny i nauczy się poprawnych strategii ruchowych wykonywanych przy wszystkich czynnościach dnia codziennego takich jak: długa podróż samochodem, sprzątanie, długie siedzenie, czy podnoszenie ciężkich przedmiotów.

Bibliografia:

  1. „Wylecz swoje plecy”, McKenzie R., 2010
  2. Akademia kręgosłupa, [dostęp on-line] http://www.akademiakregoslupa.pl/images/stories/cwiczenia_wstep.pdf   – ćwiczenia
  3. „Zespoły bólowe kręgosłupa”, Kazimierz Rąpała
  4. „Ćwiczenia usprawniające kręgosłup”, Orlikowska Aleksandra
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułĆwiczenia na klatkę piersiową w domu – hantle, pompki. Jak ćwiczyć?
Następny artykułĆwiczenia na mięśnie brzucha dla dziewczyn w domu – plan treningowy na brzuch
mgr Patrycja Lisiecka
Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu na kierunku Fizjoterapia. Instruktorka Rekreacji Ruchowej AWF ze specjalnością: Fitness Ćwiczenia Siłowe. Miłośniczka aktywnego trybu życia, wellness i zdrowego żywienia. Ukończyła podstawowy kurs dietetyki przeprowadzony przez Akademię Dietetyki we Wrocławiu. Od lat związana ze sportem: jest byłą piłkarką ręczną, brała udział w szosowych wyścigach rowerowych, a także w zawodach sylwetkowych. Od samego początku swoje zainteresowania oraz wiedzę fizjoterapeutyczną poszerza w dziedzinie medycyny sportowej, ortopedii, traumatologii, a także w pediatrii. Specjalizuje się w treningu rehabilitacyjnym, treningu siłowym, a także w dietetyce i racjonalnym odżywianiu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here